نگرانی از آسیب دیدن کودکان در خانواده های آشفته به ویژه خانواده های دارای فرد معتاد یا بزهکار، سازمان بهزیستی را بر آن داشت که رندترین شماره دنیا یعنی تلفن ۱۲۳را برای اورژانس اجتماعی اختصاص دهد.
به گزارش وبسایت تخصصی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵ به نقل از ایرنا،آمارها نشان می دهد که در سال گذشته در مجموع حدود ۲۴ هزار مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی بهزیستی گزارش شد که این موارد یا در مراجعه به خودروهای سیار یا با شماره گیری تلفن ۱۲۳ و یا مراجعه حضوری به مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی مطرح شد.
اما چرا خط ۱۲۳ به مساله کودک آزاری اختصاص داده شده است و پس از تماس با این خط تلفنی چه اتفاقی می افتد. آیا اصلا کودکی با این تلفن تماس می گیرد و همه تماس ها ، همانگونه که در تصور عامه مردم هست، منجر به فرستادن آمبولانسی با آرم یا نشان اورژانس اجتماعی به در خانه فرد مورد نظر فرستاده می شود و پس از آن کودک از خانواده جدا می شود یا اینکه قرار است اقدامات در حد توصیه و تذکر باقی بماند.
حسین اسدبیگی، رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار ما به این سوال ها پاسخ می دهد.
**چرا ایران رندترین شماره جهان را به کودکان اختصاص داد؟
**اسدبیگی: ایران رندترین شماره جهان را به کودکان اختصاص داده است چون برای حقوق کودکان، ارزش ویژه ای قائل است؛ هر چند کمتر پیش می آید که کودکی به خاطر کودک آزاری با شماره ۱۲۳ تماس بگیرد با این وجود ما برای اینکه کودکان بتوانند به راحتی شماره تلفن را حفظ کنند شماره سهل الوصل ۱۲۳ را انتخاب کردیم.
حتی در کشور پیشرفته ای مانند آمریکا نیز شماره ای تا این حد رند و جداگانه برای کودک آزاری اختصاص داده نشده است. البته شماره ۱۲۳ ابتدا برای آتش نشانی بود اما چون مزاحمت زیاد داشت تغییر دادند و ما آن شماره را گرفتیم.
**چه کسانی با ۱۲۳ تماس می گیرند؟
**اسدبیگی: کودکان کمتر با ۱۲۳ تماس می گیرند و گاهی همسایه ها ، گاهی مدارس و گاهی مراکز بهداشتی و درمانی و گاهی افراد دلسوز و رهگذر با شماره ۱۲۳ تماس می گیرند و کودک آزاری را اطلاع می دهند تا اقدامات لازم برای آنان انجام شود.
**آیا تابحال شده است که به دروغ موردی از کودک آزاری را اطلاع دهند؟
**اسدبیگی: در برخی موارد که والدین از هم جدا شده اند و فرزند تحت قیمومیت پدر است، مادر برای اینکه حضانت کودک را به دست بیاورد به دروغ موضوع کودک آزاری را عنوان می کند.
در این موارد ما قضاوت نمی کنیم بلکه آن را بررسی می کنیم؛ البته در بسیاری از موارد واقعا کودک آزاری اتفاق می افتاد اما در موارد معدودی نیز مادران فقط برای رسیدن به حضانت کودک این موضوع را عنوان می کنند؛ به همین علت، بدون توجه به صحت و سقم مساله کودک آزاری مطرح شده ، آن را بررسی می کنیم.
**چرا کودک آزاری ها کمتر در رسانه ها بازتاب داده می شوند؟
اسدبیگی : موارد کودک آزاری ها را به سرعت رسانه ای نمی کنیم و تلاش می کنیم آبروی طرف مقابل نزد همسایه ها و اطرافیانش حفظ شود؛ حتی بعد از اینکه مساله کودک آزاری محرز شد نیز آبروی طرف مقابل را مدنظر قرار می دهیم.
برای حفظ اصول رازداری حرفه ای و برای اینکه جامعه دچار ترس نشود، تلاش می کنیم موارد کودک آزاری ها زیاد در رسانه ها بازتاب داده نشود.
**بعد از تماس با شماره تلفن ۱۲۳ چه اتفاقی می افتد؟
**اسدبیگی : کارشناسان در بسیاری از موارد کودک آزاری که با اورژانس اجتماعی کشور مطرح می شود از پشت تلفن با راهنمایی های مختلف، مشکل را برطرف می کنند و در موارد معدودی نیز با خودروهای خدمات سیار مساله کودک آزاری را پیگیری می کنند.
هنگامی که کودک آزاری محرز می شود در برخی مواقع با حکم دادستانی و در معیت ماموران انتظامی به منزل مورد نظر مراجعه می شود؛ برای برخی ماموریت ها، کارشناسان اورژانس اجتماعی با تیم خدمات سیار مراجعه می کنند.
در مواردی از کودک آزاری ها نیز از والدین و سرپرستان کودک می خواهیم به مراکز مداخله در بحران مراجعه کنند.
**در چه مواقعی کودک از خانواده جدا می شود؟
**اسدبیگی: در صورتی که کودک آزاری حاد باشد و جان و سلامت کودک در معرض تهدید باشد ، کودک را از خانواده جدا می کنیم و او را به مراکز شبانه روزی بهزیستی می دهیم چون با وجود اینکه استراتژی ، سیاست و تفکر ما این است که هر کمکی به کودک باید درون خانواده انجام شود اما برخی از خانواده ها صلاحیت نگهداری کودک را ندارند و به او آسیب می رسانند.